מהו אישור אפוסטיל?

אפוסטיל הוא מונח שלקוח מתחום המשפט הבינלאומי ומשמעותו “אישור” – אישור שניתן ע”י רשות מוסמכת מטעם המדינה. ברגע שמסמך מכיל אישור מעין זה, הוא נתפש כרשמי ומקורי ובו זמנית הוא חוסך שרשרת אימותים. במקביל, אפוסטיל מאשר את הסמכות של הנוטריון לאשר מסמכים מסוג זה, משמע האפוסטיל מאמת שאותו נוטריון מתנהל בהתאם לנהלי המדינה שהנפיקה את האפוסטיל. כמו כן, על מנת שיושג שיתוף פעולה בין המדינות, על שתיהן להיות חברות באמנה (אמנת אפוסטיל). כיום חתומות על האמנה רוב מדינות אירופה, חתומות ארה”ב, ישראל ומספר מדינות באמריקה הלטינית, באוקיאניה, באסיה ובאפריקה.

מדוע אישור אפוסטיל כל כך חשוב?

כשמבקשים להציג במדינה אחת תעודה ציבורית שמקורה במדינה אחרת, חתימת האפוסטיל חוסכת מגוון שלבים מייגעים. כיצד? בזכות הליך שהוסדר בשנת 1961. בזכות האפוסטיל כבר אין צורך לאמת את התעודה הציבורית באותה רשות שאחראית על ההנפקה, אין צורך לאמת את החתימה של אותה רשות במשרד החוץ ואף אין צורך לאמת את החתימה  במשרד החוץ של אותה מדינה שבה מבקשים להגיש את המסמך. בכדי לחדד את חשיבות החתימה, נציין מה קורה כאשר אחת משתי המדינות אינה חתומה על האמנה. ובכן אם לצורך הדוגמה מבקשים להציג תעודת נישואין ישראלית בקנדה (מדינה שאינה חתומה על האמנה), הרי שנדרשים להפיק את התעודה במשרד הפנים, לאמת במשרד החוץ את החתימה של פקיד הרישום ובנוסף לאמת את החתימה במשרד החוץ של ישראל  בשגרירות קנדה. מכאן שחתימה אחת מפשטת את הליך ההסדרה של שלל מסמכים ציבוריים שמגיעים מארץ זרה.

באילו מצבים נידרש להיעזר בשירותי אפוסטיל?

שירותי אפוסטיל נדרשים כשמבקשים להכיר במדינה אחרת בשלל מסמכים, בעיקר כשעל הפרק עומדים מסמכים ציבוריים שהונפקו ע”י אחת מרשויות המדינה. כך למשל נכון הדבר כשמבקשים להציג במדינה אחרת תעודת השכלה ממשרד החינוך, או תעודת נישואין (או לידה) ממשרד הפנים.

זקוקים לייעץ נוטריוני מקצועי? צרו איתנו קשר!

ההבדל בין נוטריון לאפוסטיל

יש לא מעט קווי דמיון בין אישור אפוסטיל לבין חתימה של נוטריון, אך לצד העובדה שאישור אפוסטיל מתקבל בארץ זרה (שחברה באמנה), הרי שחתימה של נוטריון תקפה רק עבור משפט מקומי, ועל כן נוטריון לא יתאים במקרה זה, אלא רק מי שהאמנה מגדירה. בארץ מי שמוסמך להעניק אישור אפוסטיל הינם שלושת הגופים הבאים: רשמים של בית משפט השלום, עובדי מדינה שמונו לתפקיד מטעם משרד המשפטים וכמובן משרד החוץ. כמו כן, קיימים נוטריונים שעוסקים בכך, והם מופיעים ברשימת הנוטריונים שהוסמכו ע”י שר המשפטים. עוד ראוי לציין שכאשר מדובר בחתימת אפוסטיל עבור אישור תרגומי מסמכים, הרי שראשית נדרשים להחתים נוטריון ורק לאחר מכן להשיג חותמת אפוסטיל (באחד מסניפי משרד המשפטים).

סיכום

אישור אפוסטיל הנו אישור שמאשר באופן רשמי שמסמך מסוים אכן קביל. ברגע שחותמת זו  מגיעה בשילוב של אישור נוטריוני, הר שאין כל צורך בהשגת אימות מטעם משרד החוץ. עוד ראוי לדעת שקיימים שני סוגי מסמכים ציבוריים שלהם מתאפשר להוסיף את החתימה: אישורים נוטריונים ומסמכים ציבוריים מטעמה של אחת מרשויות המדינה, כאשר למסמכים רשמיים (קרי תעודת לידה) רק משרד החוץ שיושב בירושלים יכול לסייע, ומנגד אפוסטיל שמיועד לאשר אימות של תרגום ניתן להחתים בכל סניף של משרד המשפטים בארץ, כמובן לאחר שהמסמך הוחתם ע”י נוטריון. לסיכום נציין שאישור אפוסטיל מהווה אישור רשמי מטעמה של  מדינת ישראל, אישור שאותו מסמך מדובר אכן אמין.

נגישות

שליחת מסמכים לנוטריון

צרפו את המסמך הרצוי והשאירו פרטים נוספים. התרגום יתבצע על ידי עו"ד ונוטריון ובמידת הצורך יצור עמכם קשר להשלמת מידע נוסף. למען הסר ספק, הרמה המקצועית של השירות וזכויותיכם כלקוחות נשמרת גם כאשר המסמכים נשלחים כאן.

וקטור מאזניים
נוטריון אונליין זמין עכשיו!